Pstrąg – dlaczego warto go jeść?

W prowadzeniu zdrowej i zbilansowanej diety nie może zabraknąć ryb. Teoretycznie ryby, powinno się spożywać minimum 3 razy w tygodniu. To dosyć spory wynik, jednak dobrze jest wprowadzić regularność w spożywaniu ryb, ponieważ posiadają one wiele zdrowotnych właściwości. Szczególnie warty uwagi jest pstrąg.

Pstrąg – właściwości

Pstrąg to przede wszystkim źródło białka, ponieważ zawiera go ponad 20g, co jest o wiele więcej niż inne ryby, jak np. łosoś czy dorsz. Jednocześnie pstrąg ma niską kaloryczność, dlatego polecany jest przez dietetyków, zwłaszcza dla osób będących na diecie redukcyjnej. Świetnie zastąpi mięso drobiowe, dostarczając organizmowi o wiele więcej substancji odżywczych. Dla osób stosujących dietę wegetariańską będzie doskonałym źródłem białka. Ponadto, pstrąg zawiera mnóstwo witamin i minerałów. W jego składzie znaleźć można witaminę A, B, D, E oraz kwasy omega 3. Te zdrowe tłuszcze obniżają cholesterol, a więc ten rodzaj ryby szczególnie polecany jest osobom mającym problem z chorobami układu krążenia i serca. Jeśli chodzi o minerały, to w pstrągu znaleźć można magnez, fosfor, wapń, żelazo oraz potas.

Jak poprawnie przyrządzić pstrąga?

Jeśli chcesz, aby ryba zachowała wszystkie składniki odżywcze, musisz odpowiednio ją przygotować. Zacząć trzeba od wybrania świeżej ryby. Całą obróbkę należy wykonywać krótko, aby mięso nie rozpadło się i zachowało wszystko co najcenniejsze. Najlepiej pstrąga przyrządzić gotując na parze, grillując lub piekąc. Rybę spożywać można jako główne danie, ale także jako dodatek do sałatek. W drugim przypadku można zastosować np pstrąga wędzonego, jednak należy pamiętać, że to świeże ryby zawierają najwięcej cennych wartości, a więc staraj się stosować je w swojej diecie częściej niż te wędzone.

3 sposoby przygotowania pstrąga

  • pstrąg pieczony – pstrąga piecze się w całości, przed włożeniem do piekarnika, skrapiając go sokiem z cytryny i oliwą z oliwek. Dobrze jest zrobić nożem kilka nacięć na jednym  boku, a następnie doprawić rybę solą, pieprzem i rozmarynem. Do środka pstrąga można włożyć ząbek czosnku i plasterki cytryny. Na sam koniec rybę polać mieszanką roztopionego masła, papryczki chili, soli i pieprzu, pietruszki i czosnku, a następnie wstawić do nagrzanego piekarnika. Taka formę warto podawać z pieczonymi warzywami, opcjonalnie, według upodobań.
  • pstrąg gotowany – najpierw warto zagotować wodę z dodatkiem przypraw, może to być kompozycja ziół takich jak liść laurowy, ziele angielskie, tymianek i pieprz oraz sól. Następnie do wywaru dodaje się rybę i gotuje aż całkowicie zmięknie. Po ugotowaniu ostrożnie wyciągnąć pstrąga z wody i podawać polanego masłem i z ulubionymi dodatkami.
  • pstrąg grillowany – jest to najsmaczniejsza opcja, zwłaszcza kiedy obowiązuje sezon grillowy. Pstrąga grillować należy szybko i w bardzo wysokiej temperaturze. Do ryby dodać można przeróżne składniki, najlepiej faszerując ją nimi. Można przyrządzić ją z dodatkiem ziół i masła lub dodając szpinak. Jednak najbardziej klasyczną opcją jest pstrąg grillowany z masłem ziołowym. Masło wcześniej rozpuszczone z dodatkiem ziół, polewać podczas grillowania. Nie zapominając przy tym o dodaniu plasterków cytryny, która wydobędzie smak ryby.

Ryby są niezwykle ważne w diecie każdego, ale przede wszystkim spożywać powinny je kobiety w ciąży oraz osoby z chorobami układu krążenia. Kwasy omega 3 zawarte w pstrągu, świetnie wpływają na wzrok i zmniejszają prawdopodobieństwo chorób oczu. Warto więc stosować regularne spożywanie ryb, dostarczając tym samym mnóstwo cennych składników do naszego organizmu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *