Dlaczego warto jeść ziemniaki?

Ziemniaki to popularne warzywa, które przybyły do Europy z Ameryki Południowej i są obecnie popularne na całym świecie. Można przygotować z ich udziałem wiele pysznych potraw. Sprawdź, dlaczego warto jeść ziemniaki!

Wiele osób uważa, że ziemniaki są tuczące i niezdrowe. Jednak spożywane w odpowiedniej formie (gotowane, pieczone), mogą stanowić wartościowy element zdrowej i zróżnicowanej diety. Czy warto jeść ziemniaki? W jakiej formie najlepiej je spożywać? I na czym polega dieta ziemniaczana? Odpowiedzi na te wszystkie pytania znajdziesz w naszym artykule.

Ziemniaki – dlaczego warto je jeść?

Ziemniaki są powszechnie uważane za produkt wysokokaloryczny, przez co stały się wrogiem wielu diet odchudzających. Nic bardziej mylnego – są bogate w błonnik, który poprawia perystaltykę jelit i zwiększa uczucie sytości. Dodatkowo są niskokaloryczne – 100 g ziemniaków ma około 80 kcal. Gotowane ziemniaki są również lekkostrawne. Dlatego mogą być wartościowym daniem dla dzieci oraz dla osób, które mają problemy z układem pokarmowym. Warto również wspomnieć, że ziemniaki są doskonałym źródłem energii. Jeżeli zastanawiasz się, gdzie kupić ziemniaki wysokiej jakości, warto zdecydować się na ziemniaki z szybką dostawą do domu.

Składniki odżywcze w ziemniakach

Ziemniaki zawierają spore ilości składników odżywczych, które mają pozytywny wpływ na ludzki organizm. Jakie są wartości odżywcze ziemniaków? Zawarty w nich błonnik nie tylko poprawia perystaltykę jelit, ale także obniża poziom cholesterolu i reguluje poziom cukru we krwi. Ziemniaki to źródło dobrze przyswajalnego białka, a także wielu witamin i minerałów. Zawierają dużą ilość witaminy C, która wspiera odporność organizmu, jest silnym przeciwutleniaczem i bierze udział w wielu procesach metabolicznych w organizmie. Najwięcej witaminy C znajduje się w ziemniakach młodych. Ziemniaki to także źródło witamin z grupy B (B1, B2, B3, B6) oraz witaminy K, H oraz PP. Zawierają również cenne dla zdrowia składniki mineralne. To m.in. potas, który przyczynia się do poprawy funkcjonowania układu nerwowego i reguluje ciśnienie tętnicze krwi. W ziemniakach znajdują się też takie minerały jak wapń, magnez, żelazo, fosfor, mangan, miedź, jod i cynk. Najwięcej witamin i minerałów znajduje się pod skórką, dlatego aby je zachować, warto przygotowywać ziemniaki w mundurkach.

Właściwości zdrowotne ziemniaków

Ziemniaki charakteryzują się wieloma właściwościami korzystnymi dla zdrowia. Oto niektóre z nich:

  • Zawierają spore ilości błonnika, dzięki czemu idealnie sprawdzają się u osób z zaparciami;
  • Ze względu na zawartość wapnia i magnezu są polecane osobom, które zmagają się z reumatyzmem;
  • Dzięki zawartości kwercetyny, należącej do flawonoidów, wykazują działanie antyrakowe;
  • Zawierają potas, który przyczynia się do prawidłowej pracy serca;
  • Wpływają na poprawę kondycji kości i stawów dzięki zawartości wapnia, żelaza, cynku i fosforu;
  • Ze względu na zawartość glukozy i żelaza wspierają pracę mózgu i poprawiają pamięć;
  • Mają korzystne działanie na układ nerwowy dzięki zawartości witaminy B6;
  • Są polecane dla osób, które zmagają się z kamieniami nerkowymi (zawarty w ziemniakach magnez reguluje poziom wapnia w nerkach);
  • Dzięki zawartości witamin i minerałów mają świetny wpływ na stan skóry. Mączka ziemniaczana w formie kleiku to idealny sposób na maseczkę do twarzy.

Ziemniaki pieczone, gotowane czy smażone?

Ziemniaki można jeść w różnej formie. Mogą być traktowane jako samodzielny posiłek lub jako dodatek do różnych potraw. Idealnie nadają się do przygotowania puree, zup, sałatek, kopytek, pyz, kartaczy i knedli. Można z nich przyrządzić również kluski śląskie, placki czy frytki. Doskonale sprawdzają się jako dodatek do różnego rodzaju mięs i sosów. Najzdrowsze są ziemniaki gotowane (zwłaszcza na parze) i pieczone. Najlepiej jeść je ze skórką, która zawiera wiele cennych składników odżywczych. Ziemniaki gotowane i ziemniaki do pieczenia są niskokaloryczne, dlatego są polecane dla osób na diecie odchudzającej. Nie poleca się zbyt częstego spożywania ziemniaków smażonych – w formie frytek, placków ziemniaczanych czy chipsów. W nadmiarze są one szkodliwe dla zdrowia, ponieważ podnoszą poziom złego cholesterolu. Mogą również przyczynić się do powstawania nadwagi lub otyłości.

Na czym polega dieta ziemniaczana?

Jednym ze sprawdzonych sposobów na odchudzanie jest dieta ziemniaczana. Wbrew powszechnej opinii, ziemniaki gotowane i pieczone nie są tuczące, dlatego składająca się z nich dieta może stanowić skuteczną kurację odchudzającą. Na czym właściwie polega taka dieta? Jak sama nazwa wskazuje, jest ona bogata w ziemniaki. Dieta ziemniaczana powinna trwać 14 dni i zakłada jedzenie 3 głównych posiłków, z których co najmniej 2 powinny bazować na ziemniakach. Do przygotowania posiłków należy używać ziemniaków gotowanych na parze lub pieczonych w piekarniku. Dodatkowo podczas diety można zjeść dwie niskokaloryczne przekąski dziennie. Może to być np. jogurt naturalny, wafle ryżowe, owoce (np. melon, grejpfrut, jabłko) lub surowe warzywa (pomidor, ogórek, marchewka). Dzienna kaloryczność jadłospisu powinna wynosić około 1200 kcal.

Ziemniaki mogą stanowić zdrowy dodatek do wielu dań. Należy jednak spożywać je w odpowiedniej formie – najzdrowsze są gotowane lub pieczone. Warto unikać ziemniaków smażonych, które zwiększają poziom złego cholesterolu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *